Saturday, April 4, 2009





"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani"


Assalamualaikum, salam UKHUWAH dan DAKWAH..

Alhamdulillah, akhirnya sesesai jugak program qiamullail yang ana dan kawan-kawan ana anjurkan. Program ini kitorang namakan “Mabit” aka “Malam Bina Iman dan Takwa”. Hermm...lega rasanya. Program diadakan pada 3/4/09 kt Surau Akasia, Intec. Berdebar gak jantung ana sbb ana kena bg Tazkirah Maghrib, tajuknya: TAUBAT... So bg sape-sape yg tak berkesempatan gi Mabit tu (terutamanya budak laki kt kolej Cemara..Hahahhaha..), ana nk lah kongsi ilmu skit. Hidup tu kan utk memBERI..

So, taubat tu maksudnya ialah menyesali dosa yg kite dh lakukan dan berazam tak akan mengulanginya lagi serta kembali kpd Allah SWT (mcm explanation utk CTU plak..). Taubat adalah satu kemestian dimana ulama meletakkan ‘TAUBAT’ sebagai tahap pertama utk Tazkiyah an-Nafs (pembersihan jiwa). Tnp taubat, kite tak dpt utk membawa pulang HATI yg BERSIH pada Allah..Hati yg bersih mampu membawa kita melayari liku kehidupan dengan tenang dan tabah berpandukan AL-QURAN dan AS-SUNNAH.

Pesan Imam Ghazali: “Carilah hatimu ketika membaca al-Quran, jika kau tak temui, carilah hatimu ketika solat. Jika tak kau temui, carilah hatimu ketika duduk bertafakur mengingati mati. Jika tak kau temui juga, berdoalah pada Allah, pinta hati yang baru..”

Ibadah-Ibadah yang Allah hidangkan kepada kita sebenarnya tak lain tak bukan untuk menyucikan hati kita. Tengok kawan-kawan, betapa Allah itu Maha Pengasih. Dia sgt kasihkan hambaNya!! Subhanallah!!!

So, apa tunggu lagi. Mari sama-sama kita bertaubat dan bersihkan hati kita dengan melakukan amal Ibadah, agar Allah terima kita semua di dalam SYURGANYA....Takbir!!!!!

No comments:

Post a Comment