Friday, October 16, 2009

SYUKUR...


"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani"

Alhamdulillah...setelah sekian lama takde usrah, akhirnya Allah satukan kembali hati2 kami dalam sebuah liqa' yg mana ahli2 dahagakan ilmu...Usrah bersama kak Suha, ada ummu, ne, wani, tikah, nami dan nurus..Walaupun secara alam maya, tp sudah cukup buat diriku yg sentiasa dambakan ilmu...Alahamdulillah..tajuk tazkirah pada hari itu ialah "Syukur" ...Tikah yg bg..mmg sgt mantap isinya..just nk kongsi ngan kawan2 lain..
SYUKUR satu istilah yg slalu kite dengar, tp jarang sekali untuk dihayati, dan diaplikasi dlm kehidupan seharian..Manusia sering lari dari rasa syukur tp sibuk mengejar rasa tak puas hati..lebih2 lg ngan Allah..Merasakan Allah tak adil kpd stp hamba2Nya..Namun, hakikat nya kita yg sebenarnya zalim dengan Allah..tak pernah langsung mengira atau meneliti stp nikmat yg Allah kurniakan!!!!..Sedangkan nikmat Allah tu terbentang luas; udara, air dll..
Sungguh tak terhitung nikmat Allah..tp MANUSIA..sentiasa dan tak pernah cuba utk menjadi hamba yg bersyukur..tak pernah nk taat perintah Allah..
Ingat lah semua, jika kite abaikan Allah, Allah takkan rugi apa2..tak effect kt Allah langsung!! tp effect tu akan kene pada kite..kite yg akan rugi, bukan shj kt dunia malah di akhirat jugak!!

وَمَن كَانَ فِى هَـٰذِهِۦۤ أَعۡمَىٰ فَهُوَ فِى ٱلۡأَخِرَةِ أَعۡمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلاً۬

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (matahatinya), maka ia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya” al-Israa’ (17:72)
Nauzubillah, jgnlah kite menjd org yg muflis di akhirat...
Ketahuilah, Allah itu Maha Adil..Keadilan Allah itu sama rata bukan dari segi zahiriah nya..tp keadilan Allah itu mengikut kehendak dan kemampuan manusia..
Allah Maha Hebat!!!

No comments:

Post a Comment